Wat ik eet tijdens de Vegan Challenge #3

Ik zit al op de helft van de Vegan Challenge. In dit wekelijkse eetdagboek laat ik zien wat ik heb gegeten en deel ik een leuke documentaire rondom plantaardig eten.  

Mocht je het gemist hebben, ik doe dit jaar weer mee met de Vegan Challenge! Tijdens deze challenge probeer ik zoveel mogelijk plantaardig te eten. Mocht je willen waarom, dan kan je het artikel teruglezen. De challenge gaat tot nu toe wisselend: de eerste week van de challenge ging erg goed, de tweede week iets minder en deze week gaat het weer goed! Vorige week gaf ik aan dat ik een stuk meer moest eten, dat is deze week wél goed gelukt. Ik heb zelfs een bananenbrood gebakken. Ondanks dat ik een #foodblogger ben, hou ik meer van koken dan bakken. Bij bakken moet je veel precizier werken en daar hou ik stiekem niet zo van. Desondanks wilde ik wat meer variëren qua voeding. Dat is deze week wel goed gelukt!

Woensdag

Ik begin de ochtend met een flinke bak havermout met sojamelk, mango, lijnzaad en hennepzaad. Als tussendoortje eet ik twee crackers met de kruidencrème van Jumbo. Ik ontdekte deze ‘vegan kruidenboter’ twee jaar geleden al, maar was het helemaal vergeten. Je kan natuurlijk ook zelf vegan kruidenboter maken, maar uit een pakje is wel zo makkelijk. Tijdens de lunch at ik twee boterhammen, een boterham met vegan kip-kerriesalade van de Vegetarische Slager en een boterham met hummus en tomaten. Ik vervang mijn crackers door brood zodat ik net wat meer calorieën binnenkrijg. ’s Avonds wokte ik weer wat bij elkaar.

Donderdag

Ik ontbeet met een mega voedend ontbijtje: havermout met banaan, mango en hennep- en lijnzaad. Super lekker! Als lunch at ik twee boterhammen met vegan kruidenboter en hummus en een kopje drinkbouillon. ’s Middags kwam Maxime langs en toen hebben we een hele hoop gesnaaid. Ik eet eigenlijk nooit snoep, maar ik had er zo’n zin in! Voor het avondeten maakte ik een hele hoop groente met gebakken aardappeltjes ter compensatie van alle zoetigheid.

Vrijdag

Ik ontbijt met een bakje havermout met sojamelk, mango, lijnzaad en hennepzaad. Na het sporten neem ik een smoothie met vegan eiwitpoeder, sojamelk en diepvriesfruit. Als lunch eet ik een tosti met vegan kaas, drie crackers met de vegan kruidenboter en een kopje drinkbouillon. Ik had ’s avonds geen zin om te koken dus ik kocht een kant-en-klaar maaltijd van de Jumbo. Dit was een groente tajine met couscous. Het smaakte wel goed, alleen de couscous was een beetje droog.

Zaterdag

De afbakbroodjes zijn terug! Ik neem er twee, één met Filet à l’Americain van De Vegetarische Slager en één met vegan kruidenboter. Ik lunch met een tosti en een knijpfruitje en neem daarna nog een banaan. ’s Avonds ging ik met mijn familie uiteten bij het Wokstadion. Ik heb hier grotendeels vegetarisch gegeten, gezien hier nauwelijks plantaardige opties zijn. Heel jammer, maar voor deze verjaardag maakte ik een uitzondering. Ik had verwacht me helemaal te verheugen op kaas en dergelijken, maar dat viel eigenlijk wel mee. Die avond had ik ook best last van mijn buik. Gek dat één avond ‘verkeerd eten’ zo’n impact heeft.

Zondag

Ik ontbijt hetzelfde als gisteren, alleen eet ik er nu een knijpfruitje bij. ’s Middags ging ik lunchen met een vriendin bij Lots & More en nam ik hetzelfde als de vorige keer. Een matcha latte met sojamelk en een pulled jackfruit tosti met chili mayonaise. Ik vind hem echt zó lekker! Als avondeten had ik weer een kant-en-klaar maaltijd (het waren er 2 voor €8,-). Dit keer probeerde ik de linzencurry. Deze vond ik alleen echt vies. Ik ben niet heel kieskeurig, maar deze ‘citroencurry’ was wel écht heel zuur.  Ik heb daarna maar een flinke bak met pistachenootjes gegeten.

Maandag

Na mijn rijles (die trouwens best wel goed ging, hoera!) at ik een flinke bak havermout. ’s Middags at ik brood met Filet à l’Americain en vegan kruidenboter met komkommer. Ik had verder niets in huis, dus ik besloot als tussendoortje een bak sojayoghurt met granola, walnoten en hennepzaad te eten. ’s Avonds wokte ik een hoop groente met vegan satésaus. Ik ben echt dol op satésaus en ben blij dat er vegan varianten zijn.

Dinsdag

Ik begin de dag met een appeltaart havermout (sojamelk, één appel, rozijnen en walnoten). Maxime had tomatensoep gemaakt en ik mocht gelukkig even proeven. Ik vond hem heel lekker en ik nam er een paar crackers bij met vegan kruidenboter. Als lunch at ik een broodje vegan burger. Voor het avondeten at ik eigenlijk hetzelfde als gisteren. Ik vind het nooit zo erg om twee dagen hetzelfde te eten. Vooral niet als er satésaus bij zit.

Hoe gaat week 3?

Deze week gaat een stuk beter dan week twee. Ik eet een stuk meer groenten en fruit en voel me hierdoor ook een stuk energieker.  Zo heb ik gisteren zelfs een vegan bananenbrood gemaakt. Daarnaast probeer ik wat meer calorierijke voeding te eten (brood i.p.v. crackers en wat meer noten). Ik keek trouwens zondag de documentaire ‘Game Changers‘ op Netflix. Deze documentaire gaat over het effect van plantaardig eten op je lichaam, met name op je sportprestaties. Een aanrader om te kijken. Nog maar anderhalve week te gaan. Het laatste eetdagboek zal iets later online komen, gezien de challenge duurt tot volgende week donderdag.

Doe jij ook mee met de Vegan Challenge of heb je nog handige tips? Let me know!

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.