De documentaire Prijsvechter is echt een aanrader. Deze driedelige serie gaat over hoe goedkoop winkels als Action en The Big Bazaar nu eigenlijk zijn. Vanavond is de laatste aflevering op tv.
Sinds ik op mezelf woon ben ik prijsbewust. Minder naar de appie en meer naar de Lidl. Die is namelijk stukken goedkoper. Maar als ik naar de Action ga zie ik altijd zulke leuke dingen. Schattige notitieboekjes, goedkope snacks of een paar Instagram-waardige mokken. Eenmaal thuis zeg ik tegen mijzelf: “Sjonge, dat scheelt toch weer een hoop. Lekker prijsbewust Claire.” Echt handig, tien notitieboekjes en twintig fotogenieke mokken als je met zijn tweetjes woont. Potverdorie, weer ingetrapt.
Prijsvechter
In de driedelige serie ‘Prijsvechter’ gaan Roland Duong en Marijn Frank op onderzoek uit naar de koopjes. Want hoe kan het toch zo goedkoop? En scheelt dat nou echt zoveel geld? In elke aflevering spitsen ze zich op een ander onderdeel dat met het thema ‘koopjes’ te maken heeft.
In de eerste aflevering gaat Marijn Frank op onderzoek naar wat haar kooplust drijft. Zo blijkt dat je bij het zien van een product al onbewust bepaald hoeveel het zou moeten kosten. Roland Duong gaat ondertussen op onderzoek naar de goedkope verborgen schatten bij de Action. Ook gaat hij op bezoek bij Ria Struik, de allergrootste fan van de Action. Haar Facebookpagina van de Action heeft meer dan 300.000 fans(!). In de tweede aflevering gaan ze naar China en onderzoeken ze het effect van globalisering op de Chinezen en op het Westen. Spoiler alert: de Chinezen verdienen ineens een stuk meer.
De derde aflevering gaat over de invloed van deze prijsvechter op ons koopgedrag en op het milieu. Zoals je waarschijnlijk wel weet heeft het milieu flink te lijden onder onze koopdrang. De laatste aflevering laat het effect van al het plastic zien.
Trailer
Vorige delen gemist?
Je kan ‘Prijsvechter’ zien via NPO gemist. De laatste aflevering is te zien op 22 januari op NPO 2 om 21:05.
Beeld: NPO